header_dog.jpg
C_MIR_5.jpg
C_MIR_6.jpg
C_MIR_2_edited.png

Drengene fra MIR

Jeg har været så heldig løbende at få besøg fra Skolerne MIR. Det er en fornøjelse at have disse ’ufiltrerede’ unge til at arbejde med de opgave jeg stiller. Sammen med dem mærker jeg hvordan idéprocessen og det kreative arbejde udfolder sig. Der er i sagens natur ikke så mange elever med ad gangen. Fem/seks drenge i alderen 12-14. De får mig vidt omkring, for det er ikke helt til at forudsige hvilke materialer, der virker og hvilke der helt enkelt skaber afsky: en af drengen krympede sig helt da jeg nævnte muligheden af at arbejde med pastel kridt, og fortalte mig at det handlede om den fornemmelse det gav på fingrene og lyden. Jeg tænker hele den ’tørre’ oplevelse.

 

Da jeg selv er optaget af materialitet og stoflighed forstår jeg hvad han mener, og vi fandt noget andet han kunne arbejde med, -men jeg noterede mig det, og bruger det til at reflektere over materialevalgets rolle i workshopsammenhæng.

Jeg synes, jeg i samspil med disse unge fyre, oplever hvordan den kreative proces springer, løber og udvikler sig i ryk; med blinde veje; udtryk, der må opgives for at give plads til nye idéer og materialer. 

Det at jeg i mit værksted har flere materialer tilgængelige gør mig i stand til at improvisere undervejs og samle op på de fleste impulser. Og vi har mange samtaler om hvordan dette og hint kan lade sig gøre, eller må opgives. Det er en givende udveksling som jeg skatter meget højt.